Primii studenți din familie – la UOC

Cofinantat EU

Primii studenți din familie – la UOC

Cod SMIS: 325417, cofinanțat din Fondul Social European+ prin programul Educație și Ocupare 2021 – 2027 în baza contractului nr. G2025-9727/10.02.2025

  • Obiectiv de politică: O Europă mai socială
  • Prioritate: P6. Prevenirea părăsirii timpurii a școlii și creșterea accesului și a participării grupurilor dezavantajate la educație
  • Obiectiv specific: ESO4.6 — Promovarea accesului egal la educație și formare de calitate și favorabile incluziunii, precum și a absolvirii acestora, în special pentru grupurile defavorizate, începând de la educația și îngrijirea timpurie, continuând cu educația și formarea generală și profesională până la învățământul terțiar, precum și educația și învățarea în rândul adulților, inclusiv prin facilitarea mobilității în scopul învățării pentru toți și a accesibilității pentru persoanele cu dizabilități.
  • Fond: Fondul Social European+
  • Operațiune: Intervenții pentru creșterea accesului și a participării la învățământul terțiar, în special pentru grupurile subreprezentate (persoane cu CES, absolvenți de liceu din mediul rural, persoane aparținând minorității roma ș.a.)

Descriere proiect

Proiectul „Primii studenți din familie – la UOC” vizează sprijinirea a 400 de tineri din categorii vulnerabile – 200 de elevi de liceu din clasele XI-XII și 200 de studenți la ciclul licență – pentru a preveni abandonul școlar și universitar și a facilita accesul și finalizarea studiilor superioare.

Prin intermediul unui program integrat de consiliere multidisciplinară, măsuri remediale educaționale, activități de mentorat și sprijin financiar, proiectul își propune ca 190 de elevi să promoveze anul școlar și să poată finaliza liceul și să susțină Bacalaureatul, iar 190 de studenți să promoveze anul universitar și să continue studiile superioare. Din grupul țintă, 40 sunt tineri de etnie romă, iar peste 70% din studenți provin din familii în care părinții nu au studii superioare.

Un obiectiv important al proiectului este accesibilizarea Universității Ovidius din Constanța pentru persoanele cu dizabilități, prin măsuri concrete de accesibilizare fizică (benzi de ghidaj în relief, identificatori în Braille, scaune cu rotile) și digitală (implementarea unei soluții bazate pe inteligență artificială care automatizează răspunsurile și procesele administrative, cu funcții text-to-speech, litere mărite și traducere automată).

Durata: 30 luni (februarie 2025 – iulie 2027) | Valoare totală: 7.838.405,73 lei

Contextul proiectului

Romania este in continuare tara cu cea mai mica pondere a persoanelor de peste 16 ani cu studii superioare, respectiv doar 17% din populatia cu varste intre 16-64 de ani a finalizat o facultate (Eurostat, 2022). In acelasi timp, conform datelor din Raportul MEN privind starea invatamantului pentru 2022-2023, numarul brut de studenti a scazut, existand un dezechilibru de gen, mai multe femei termina ciclul licenta decat barbati. Rata de promovare în învățământul universitar de licență a scăzut, concomitent cu creșterea ponderii cazurilor de repetenție, situație școlară neîncheiată, întrerupere de studii și pierderi pe parcurs.

Desi situatia accesului si promovabilitatii in invatamantul universitar este redus pentru intreaga populatia, pentru grupurile vulnerabile (precum studenti romi sau cu dizabilitati) unde vulnerabilitatile se intersecteaza provocarile sunt multiple. Tinerii romi reprezintă unul dintre cele mai vulnerabile grupuri din România în ceea ce privește educația, formarea și angajarea. În ceea ce privește nivelul de studii, peste 93 % dintre romii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani nu au absolvit studii superioare (FRA, 2014) și 58% dintre tinerii romi cu vârsta de 16-24 de ani nu sunt încadrați în muncă și nu urmează niciun program educațional sau de formare (FRA, 2011). De asemenea, proporția romilor absolvenți de studii superioare nu a crescut semnificativ; astfel, dacă în 2012, 1% din populația romă avea facultatea ca ultima școală absolvită, în 2018, procentul romilor cu același nivel de educație absolvit este de 2% (IRES, 2018).

Studentii cu dizabilitati au dificultati majore in a ajunge in mediul universitar, iar, daca ajung, se confrunta cu cele mai mari riscuri de abandon universitar ca urmare barierelor suplimentare pe care le intampina si a lipsei de adaptare a proceselor educationale la nevoile acestora (ANOSR, 2022).

Obiectivele proiectului

Obiectivul general al proiectului

Obiectivul general al proiectului este promovarea accesului egal la educatie pre-universitara si universitara de calitate si favorabila incluziunii, precum si a absolvirii acestora, in randul a 400 de persoane (200 elevi de liceu din ani terminali aflati in risc de a nu promova bacalaureatul, inclusiv 20 romi,) si studenti (200 studenti in risc de abandon universitar, inclusiv 20 romi si 70% cu parinti fara studii superioare) din regiunile mai putin dezvoltate, astfel incat in 30 luni de la inceperea proiectului 190 elevi sa promoveze anul scolar, sa poata finaliza studiile liceale, promova Bacalaureatul si sa se poata inscrie la studii superioare si 190 studenti sa isi imbunatateasca rezultatele si sa promoveze anul universitar pentru a finaliza studiile superioare.

Obiective specifice ale proiectului

OS1

200 elevi din judetul Constanta din clasele XI-XII din grupuri vulnerabile sprijiniti prin activitati de tip „punte” in vederea facilitarii tranzitiei la studiile universitare (informare activa si prezentarea optiunilor de studii superioare, consiliere multidisciplinara, masuri remediale la materiile cu restante si goluri informationale) astfel incat 190 sa promoveze anul scolar si sa continue studiile, pe o perioada de 30 luni de la inceperea implementarii.

OS2

200 studenti din regiuni mai putin dezvoltate la ciclul licenta din grupuri vulnerabile sprijiniti prin activitati de prevenire si combatere a abandonului universitar (informare activa, activitati de integrare in anul I, consiliere multidisciplinara pentru 200 studenti, masuri remediale la materiile cu restante si goluri informationale, mentorat pe 2 ani universitari, 8 ateliere de dezvoltare personala si cresterea stimei de sine, 2 cursuri educationale) astfel incat 190 sa promoveze anul universitar si sa continue studiile, pe o perioada de 30 luni de la inceperea

OS3

Grad crescut de accesibilizare si incluziune cu un nivel fata de nivelul actual pentru Universitatea Ovidius din Constanta in 30 luni de la inceperea implementarii prin masuri directe si pe termen lung:

  1. identificarea concreta si analiza nevoilor studentilor cu dizabilitati si elaborarea unui plan-cadru de interventie;
  2. accesibilizare fizica – benzi de ghidaj in relief pentru 3 dintre sediile Universitatii Ovidius, identificatori pentru numarul salii si etajului, in braille si in relief, pentru 60 de sali din aceste 3 sedii, 1 carucior cu rotile disponibil la intrarea in sediu, identificatori de trasee in relief/braille pentru principalele directii din cele 3 sedii, materiale tiparite cu litere marite;
  3. accesibilizare digitala prin servicii suport pentru persoanele cu dizabilitati – o solutie digitala moderna bazata pe sistem de inteligenta artificiala (AI) foarte puternic care poate automatiza complet foarte multe procese educationale repetitive, inclusiv cu privire la inscrierea la facultate si admitere (detalii mai jos);
  4. 360 ore de consiliere pentru studentii cu dizabilitati si 2 sesiuni de informare pe tema dizabilitatilor cu personalul Universitatii.

EmailTree AI se adreseaza explicit persoanelor cu dizabilitati prin integrarea in produs a numeroase modalitati de adaptare si raspuns AUTOMAT. Printre serviciile suport integrate se numara conversia vorbirii in text (text to speech), dimensiune marita a caracterelor pentru cei cu vedere slaba atunci cand intervin anumite filtre (enhanced letter size), traducere automata a raspunsurilor in alta limba pentru minoritati etnice, raspunsuri automate cu calificativele informatii diverse in functie de accesul dat la baze de date interne cum ar fi note obtinute la un examen, taxe restante, programari, restante fara a mai fi necesara deplasarea la sediu, formulare necesare, orar, prevederile regulamentului intern, de inscriere, de admitere fara a mai fi necesara deplasarea sau contactarea secretariatelor, etc. Modul de utilizare poate fi practic extins la infinit, in functie de acordarea accesului catre diferitele baze de date ale UOC.

Contribuția la obiectivele europene

Proiectul contribuie prin obiectivul sau general si cele 3 obiective specifice la indeplinirea obiectivului specific „ESO4.6″ din PEO sprijinind promovarea accesului egal la educatie si formare de calitate, favorabile incluziunii, in principal pentru grupurile vulnerabile. Prin intermediul acestei initiative, se va inregistra o crestere a numarului de tineri care finalizeaza anul de studiu si a participantilor ramasi in sistemul de educatie sau care si-au imbunatatit nivelul de educatie prin implementarea de masuri pregatitoare si de sprijin pentru sprijinirea a 400 de elevi si studenti din regiuni mai putin dezvoltate, operationalizarea de masuri remediale si de imbunatatire a performantei scolare sau academice, accesibilizarea universitatii, proceselor educationale si a procesului de inscriere si admitere pentru studenti cu dizabilitati.

Activități pentru elevi și studenți

Toate activitatile si actiunile din proiect urmaresc in esenta sprijin pentru elevi inca din clasa XI sau XII pentru a continua studiile, a promova anul scolar, a se apropia de finalizarea liceului si sustinerea Bacalaureatului, apoi identificare a unui program universitar si continuarea studiilor superioare.

Pentru ei, parcursul activitatilor in proiect este:

  • analiza si identificarea nevoilor elevilor si a celor in situatii de risc definite de ghid si detaliate in metodologia de selectie,
  • selectia si recrutarea elevilor in astfel de situatii,
  • informarea lor cu privire la beneficii, optiuni, posibilitati de studii, proceduri,
  • consiliere multidisciplinara inclusiv psihologica si elaborarea unui plan de interventie,
  • masuri remediale pe materiile la care au goluri,
  • subventii pentru sustinerea cheltuielilor,
  • evaluare periodica a performantelor.

Pentru studenti parcursul activitatilor in proiect este:

  • analiza si identificarea nevoilor si a celor in situatii de risc de abandon definite de ghid si detaliate in metodologia de selectie,
  • selectia si recrutarea studentilor in astfel de situatii,
  • consiliere multidisciplinara inclusiv psihologica si elaborarea unui plan de interventie,
  • informarea lor si masuri de integrare cu privire la inceputul de an, masuri remediale pe materiile la care au goluri, subventii pentru sustinerea cheltuielilor,
  • evaluare periodica a performantelor.

Rezultate planificate

Rezultatul final propus este sprijinirea a 190 elevi si 190 studenti in a promova cel putin anul universitar sau scolar in care se afla si pentru a ajunge la finalizarea studiilor liceale sau superioare, in loc sa abandoneze sau sa repete anul.

Rezultatele planificate pentru proiectul nostru contribuie in mod direct la rezultatele programului, urmarind urmatoarele:

  • Numar de elevi nivel ISCED 3-4, in special proveniti din medii si grupuri dezavantajate, sprijiniti in vederea facilitarii tranzitiei catre invatamântul superior: 200 din care 190 finalizeaza cu succes anul universitar
  • Numar de studenti, in special proveniti din medii si grupuri dezavantajate, sprijiniti in vederea finalizarii studiilor universitare nivel ISCED 5-6: 200 din care 190 finalizeaza cu succes anul universitar

Nediscriminare și dezvoltare durabilă

Bugetul alocat temei secundare „Nediscriminare” este de 2,291,807.25 lei, reprezentand un procent de 28.88% din totalul bugetului proiectului. Avem in vedere masuri cum ar fi: 20 elevi romi si 20 studenti romi sprijiniti, 61% din acestia sprijiniti sa finalizeaza anul scolar sau universitar, atelier privind cunoasterea romilor, accesibilizarea fizica si digitala a sediilor pentru persoane cu dizabilitati, implementarea unei solutii bazate pe AI care automatizeaza raspunsurile catre solicitanti pe diverse paliere, reducand astfel riscul oricarei discriminari.

Durata contractului

Dată început: 02-2025
Dată finalizare: 07-2027
Durată: 30 luni

Valoarea contractului

Organizația Valoarea totală a proiectului Valoarea eligibilă nerambursabilă din FSE+ Valoarea eligibilă nerambursabilă din bugetul național Valoarea co-finanțării eligibile a liderului de parteneriat/parteneri Valoarea ne-eligibilă inclusiv TVA (lei)
Valoarea totală eligibilă (lei) Col ref (lei) (%) (lei) (%) (lei) (%)
UNIVERSITATEA „Ovidius” din Constanța 7.838.405,73 1 =2+9
2 =3+5+7
6.662.644,87 85,00 1.018.992,72 13,00 156.768,14 2,00 0,00
Total: 7.838.405,73 6.662.644,87 85,00 1.018.992,72 13,00 156.768,14 2,00 0,00

Despre Universitatea Ovidius din Constanța

Universitatea Ovidius din Constanta este institutie publica de invatamant superior, cu personalitate juridica, parte componenta a sistemului de invatamant de stat din Romania, autonoma, cu caracter deschis. Este organizata si functioneaza cu respectarea Constitutiei Romaniei, a reglementarilor Legii invatamantului superior nr. 199/2023 si a Cartei universitare pe care o si anexam. In cadrul UOC in directa subordine a rectorului functioneaza directia juridica si contecios – DJC care include Biroul Juridic, Compartimentul Arhiva si Compartimentul de Informatii de Interes Public.

Derularea proiectului se va realiza prin respectarea tuturor procedurilor si a prevederilor legale aflate in vigoare, atat in ceea ce priveste contractarea grantului, implementarea si urmarirea activitatilor, cat si procedurile de achizitii, de componente si echipamente, punerea in functiune si urmarirea in perioada de garantie si post-garantie. Din punct de vedere managerial, inclusiv in ceea ce priveste activitatile de consiliere si urmarire juridica exista un sistem de auditare publica interna si externa, evaluarea performantelor realizandu-se pe baza standardelor de performanta si a normelor specifice din sectorul de invatamant superior.